Rękojmia

Wyjaśnienie terminu i informacje dla konsumenta.

1. Co to jest rękojmia?

Rękojmia ? ustawowa odpowiedzialność sprzedawcy za wady fizyczne oraz prawne sprzedanego towaru. Jest to obok gwarancji jedna z dwóch możliwości reklamowania niezgodnego z umową produktu.

2. Rękojmia w Kodeksie Cywilnym

Rękojmia przysługuje konsumentom na podstawie art. 558 § 1 Kodeksu Cywilnego. Podstawą odpowiedzialności przedsiębiorcy wobec konsumenta jest wada fizyczna lub prawna (art. 556 KC).

3. Wada fizyczna

Niezgodność towaru z umową, do której dochodzi jeżeli kupiony produkt:
? nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia;
? nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór;
? nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia;
? została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.

4. Wada prawna

Odpowiedzialność sprzedawcy wobec konsumenta, jeżeli towar jest:
? własnością osoby trzeciej;
? obciążony prawem osoby trzeciej;
? ograniczenie w korzystaniu lub rozporządzaniu rzeczą wynika z decyzji lub orzeczenia właściwego organu.

5. Towar niezgodny z umową

Towar jest niezgodny z umową, gdy:
? nie odpowiada opisowi podanemu przez sprzedawcę
? nie odpowiada próbce lub jest niezgodny z wzorem zaprezentowanym konsumentowi
? nie nadaje się do celów określonych przez konsumenta, o których poinformował sprzedawcę przed zawarciem umowy
? nie odpowiada właściwościom, które są przypisywane towarom tego samego rodzaju
? nie posiada cech, których konsument może racjonalnie oczekiwać
? nie odpowiada oczekiwaniom dotyczącym towaru tego rodzaju, opartym na składanych publicznie oświadczeniom publicznym sprzedawcy, producenta lub ich przedstawicieli

6. Roszczenia konsumenta

Konsument może domagać się naprawy towaru lub wymiany na nowy, stosownej obniżki ceny lub odstąpienia od umowy (w sytuacji, gdy wada jest istotna).

Jeżeli pierwszym żądaniem kupującego jest obniżka ceny lub odstąpienie od umowy, przedsiębiorca może nie uwzględnić tego roszczenia. Wówczas sprzedawca powinien niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymienić rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunąć. Naprawa bądź wymiana towaru powinna odbyć się w rozsądnym terminie oraz jest wolna od opłat. Należy pamiętać, że od umowy można odstąpić jedynie wówczas, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest istotna.

7. Okres rękojmi

Sprzedawca odpowiada za zakupiony przez konsumenta towar przez okres 2 lat. W przypadku nieruchomości okres ten wynosi 5 lat. Odpowiedzialność sprzedawcy może być skrócona do roku, jeżeli konsument kupił używany towar. Przed zawarciem umowy konsument powinien zostać poinformowany o skróconym terminie odpowiedzialności sprzedawcy.

8. Reklamacja z tytułu rękojmi

Reklamację można złożyć w dowolnej formie. Należy zachować potwierdzenie, dlatego warto wybrać formę pisemną. Reklamacja powinna zawierać opis wady oraz roszczenia konsumenta. W przypadku reklamacji towaru kupionego online, informacji nt. reklamacji szukaj na stronie sprzedawcy, który ma obowiązek poinformować konsumenta o procedurze reklamacyjnej.

9. Termin na złożenie reklamacji

W polskim prawie konsument musi złożyć reklamację w ciągu roku od wykrycia niezgodności z umową. W innych państwach UE okres te może być inny, ale nie krótszy niż 2 miesiące od wykrycia wady.

10. Rozpatrzenie reklamacji

W Polsce sprzedawca powinien rozpatrzyć reklamację konsumenta w czasie 14 dni (kalendarzowych) od jej złożenia. Przekroczenie tego terminu oznacza uznanie reklamacji za zasadną.

Więcej informacji znajdziesz na stronie Europejskiego Centrum Konsumenckiego pod adresem:
https://konsument.gov.pl/reklamacja-rekojmia-a-gwarancja/

kontakt

Masz pytania?

Chętnie odpowiemy, skorzystaj z dogodnej formy kontaktu.

kontakt

Masz pytania?

Chętnie odpowiemy, skorzystaj z dogodnej formy kontaktu.

533 243 243

Zapraszamy do kontaktu:
poniedziałek - piątek 10-18

kontakt@emedika.pl

eMedika.pl - Wszelkie prawa zastrzeżona 2013 - 2023 | Polityka prywatności